Angst en Fobie, wat is dat?

Iedereen is wel eens bang, bijvoorbeeld voor spinnen of honden of alleen in bed slapen. Als je ouder wordt, groei je vaak over deze angst heen. Soms kan de angst buitensporig worden. Dan spreken we van een fobie of angststoornis.

Een situatie die voor veel kinderen normaal is, kan voor jou erg angstig zijn. Deze angst kan zo groot zijn, dat het jouw dagelijks leven belemmerd: Je wilt niet meer naar school, durft niet alleen te slapen of slaat liever een feestje over. Vaak heb je zelf niet goed door dat jouw angst niet normaal is. Er zijn verschillende soorten angststoornissen:

  • Separatieangststoornis: Je bent bang om verlaten te worden door je ouders of belangrijke mensen om je heen.
  • Sociale fobie: Je bent bang in sociale situaties, bv. tijdens de gymles, en denkt voortdurend dat je gedrag je in verlegenheid brengt.
  • Specifieke fobie: Je bent dusdanig bang voor ‘iets’, zoals spinnen, donker of hoogte, dat je dit in het dagelijkse activiteiten vermijdt.
  • Schoolfobie: Je hebt een sterke angst om naar school te gaan, bv. omdat je liever niet weg wilt zijn van je ouders of omdat je gepest wordt.
  • Gegeneraliseerde angststoornis: Je piekert eindeloos over dagelijkse dingen, zoals goed presteren, waardoor het een probleem wordt. .
  • Paniekstoornis: Je hebt vaak paniekaanvallen, zonder specifieke reden. Dit gaat vaak samen met pleinvrees (agorafobie), waarbij je liever niet naar buiten gaat om een paniekaanval te voorkomen.
  • Dwangstoornis: Je zet dwanggedachten om in herhaalde handelingen om je angst te verminderen, zoals overmatig handen wassen.

Kenmerken
Vaak heb je zelf niet zo goed door dat jouw overmatige angst niet normaal is. Toch zijn er enkele algemene kenmerken waar je een angststoornis aan kan herkennen:

  • Lichamelijke klachten, zoals trillen, buikpijn, hoofdpijn of misselijkheid.
  • Cognitieve klachten, zoals slecht kunnen concentreren, gedachten over vervelende dingen of veel piekeren.
  • Gedragsveranderingen, zoals verstijven, verdrietig worden en huilen, opstandig worden en vragen om geruststelling.

Impact
Een angststoornis kan een grote impact hebben op jouw dagelijks functioneren. Je kan er stress van krijgen en lichamelijke klachten. Je gaat stressvolle en angstige situaties uit de weg, zoals naar school gaan of alleen in je bed slapen. Je gedrag verandert omdat je iets absoluut niet wilt doen. Vaak voel je je hier verdrietig, somber en alleen door.

Wat kunnen wij voor je doen?
Bij De OpgroeiPraktijk kunnen wij je helpen hoe je het beste om kan gaan met je angststoornis. Hiervoor bepalen wij eerst waar jouw angst ligt en wat de oorzaak hier van is, om hiermee aan de slag te gaan in jouw behandeling. Cognitieve gedragstherapie heeft vaak een positief effect en vermindert je aanwezige angst. Vaak betrekken wij je ouders ook bij jouw begeleiding, zodat zij effectief om leren gaan met jouw angsten.

Tips (voor ouders)
Onze betrokken psycholoog kan het beste aangeven welke tips voor het kind passend zijn bij het verminderen en/of verhelpen van de angststoornis. Enkele algemene tips:

  • Neem de angsten van je kind serieus en probeer je zoveel mogelijk in hem/haar te verplaatsen.
  • Moedig je kind aan om de angst de baas te zijn en help hem/haar de angst te relativeren.
  • Let op de dingen de je kind wel durft en beloon hem/haar hiervoor.
  • Geef je het kind het vertrouwen dat hij/zij zelf het probleem op kan lossen.
  • Accepteer dat sommige activiteiten voor je kind nu erg moeilijk zijn.